Date:
Link copied Share this read link fb

Älskade Husby

av Marimba Roney

1988–1990 anordnades på dåvarande Fryshuset i Norra Hammarbyhamnen ”Tio sista dagarna”, som handlade om sista dagarna på sommarlovet då det hölls olika aktiviteter som kulminerade i diskoteksfester med uppträdanden. Där träffades hundratals eller tusentals (uppskattning är inte min starka sida) ungdomar i åldern ca tolv–sjutton från hela Storstockholm och förenades kring hiphopkultur, jag själv en av dem. Sammanförda även i en känsla av utanförskap som kunde handla om mindre bemedlade bakgrunder eller föräldrar från andra länder.

Under denna tid befann sig fotografen Maud Nycander på plats. Hon dokumenterade på Fryshuset och på ”stan”, där ungdomarna annars möttes. Med utgångspunkt från dessa foton har nu Nycander, ihop med Marianne Gustavsson, gjort en dokumentär i två delar för SVT om några av ungdomarna från den tiden, närmare bestämt ett kompisgäng från Husby.

Husby är en förort som hamnat i rampljuset utifrån mindre smickrande omständigheter på senare tid, exempelvis kravallerna 2013, och Älskade Husby är mycket intressant ur ett samhällsperspektiv. Men det är också en viktig berättelse då den tiden och många av dessa ungdomar var delaktiga i att skapa svensk hiphopkultur. Sextiotalisterna var den allra första generationen som snappade upp breakdance, graffiti, rap och DJ:ing från andra sidan Atlanten, men det var nästa generation som bland annat tack vare Fryshuset (och vissa andra eldsjälar som Gordon Cyrus) gavs en plats där scenen verkligen kunde ta sin form och växa, där grunden till den svenska hiphopscenen lades. Det var där The Latin Kings, Infinite Mass, Ayo, Petter, Ken Ring, Sons of Soul, Feven med flera hängde.

Älskade Husby lyckas på många sätt fånga dåtiden, det hoppfulla och det mörka, och även dess fortsatta påverkan i dag.

View all reads