Date:
Link copied Share this read link fb

Hiphop står återigen i rampljuset i en förlegad debatt

av Marimba Roney

Greekazo hos Malou visar att lite har förändrats.

Minns ni videovåldsdebatten? Eller när skivaffärer åtalades för att sälja 2 Live Crews musik? Då Marilyn Manson anklagades för skolskjutningar? När Malou Von Sivers och Anders ”Arga Snickaren” Öfvergård menade att Greekazo (tydligen inte Einár som har liknande texter) borde stå till svars för våld och kriminalitet i Sverige? Och SVT Opinion Live gjorde en debatt under rubriken "Vilket ansvar har artister som sjunger om våld och knark för kriminaliteten i samhället?".

Att hiphop anklagas för att vara en uppkomst till våld och kriminalitet är inte förvånande men pinsamt 2019. Det finns så klart forskningsrapporter på temat och där lyfts till exempel växande ekonomiska klyftor som en betydande orsak. Enligt mig skapad av den högerpolitik som bedrivits i Sverige sedan nittiotalet av samtliga regeringar, och som inneburit minskad välfärd, extrema privatiseringar, dåliga skolreformer, hårdare samhällsklimat etc. Men det blir tydligen mer spännande TV att ge sig på en tonåring från Hässelby.

Jag är inte förvånad över Malou von Sivers fokus. För ungefär femton år sedan när jag jobbade på TV4 kom Malou förbi vår kanal TV400. Vi skulle ha Fares Fares och Laleh som gäster. Malou tyckte att vi skulle prata om deras bakgrund i första hand, inte deras skådespeleri och musik. Som poeten Segal Mohamed säger i Opinion Live: ”Vi får aldrig vara bara konstnärer." Lika lite som villaägare med invandrarbakgrund i Botkyrka får kommentera elpriser i nyhetsinslag. Många journalister har en bild av sig att vara öppna, nyfikna och fördomsfria men lever i en vit medelklassbubbla. Främlingsfientlighet och fördomar, medveten och omedveten, finns lika mycket på TV4 som i övriga Sverige.

Rappare ska ha kritik och bör inte fortsätta gömma sig bakom ”jag visar bara verkligheten” som sagts sedan hiphopens uppkomst. Även jag har lutat mig mot det. I USA har många unga rappare de senaste åren dött på grund av överdoser. Där pågår, förutom stämningar mot läkemedelsföretag, en diskussion kring hur opiater och bensodroger förhärligas i texter. Konst är inte verkligheten. Den kan spegla verkligheten men är i slutändan konst. Därav är du just helt fri att framföra den, men det betyder inte att du är fri från vad den betyder. Du kan välja hur du vill spegla din verklighet och hur du gör din konst. Men Greekazo säger det själv hos Malou: denna typ av rap är populär just nu. Den säljer helt enkelt. Greekazo följer det nyliberala, kapitalistiska tänk han vuxit upp i.

Det finns ofta en dos av glorifiering inom gangsterrappen. Den behövs göras coolare för verkligheten är misär. Hiphop i grunden baseras också på coolhet och skryt, har alltid varit så oavsett vilken sorts rap. Unga människor kan relatera till det som sägs, men tycker också det är coolt. Gangsterestetiken i filmer som Scarface, Gudfadern, Juice, Boyz n the Hood, Blood In, Blood Out och dåtidens gangsterrap påverkade mig och mina vänner när vi var unga. Jag tilltalas fortfarande av den attityden och dess historier. En attityd som signalerar uppror mot det normstyrande tråkiga samhället, ett slag för personlig frihet, berättelser om människor som sällan hörs eller syns annars.

Grunden till att en ungdom skjuter eller sitter med ett gäng kartor tramadol är att något i dig är brutet, extremt skört, eller att din omgivning är trasig. Du lyfter dock fram att du är stark och ingen kan komma till dina kvarter, du är poppis bland tjejer, har bilar och pengar. Den mekanismen gäller för de flesta. Lever man dessutom där bryta mot lagar är norm förflyttas gränserna för vad som är normalt, precis vad som sker hos delar av den rikaste överklassen när den begår skattebrott och köper kokain. Har Malou och Anders frågat dem vad de lyssnar på för musik? Kan i och för sig vara Greekazo.

View all reads