Date:
Link copied Share this read link fb

Whiskeymarinerad södernsoul

av Pierre Hellqvist

Om du gillar southern soul som den har låtit i händerna på besjälade blekansikten som Eddie Hinton och Dan Penn men för all del även hos samtida förlängningar á la Chris Stapleton och Jason Isbell, då kan det vara en god idé att spana in Marcus King och hans just släppta album El Dorado.

Marcus King är mest känd som den unge frontfiguren i blues- och södernrockarna The Marcus King Band, där i synnerhet hans kraftfulla och whiskeymarinerat raspiga röst kommit att tilldra sig uppmärksamhet. Det South Carolina-bördiga bandet har vuxit med varje album och säljer i dag ut rejäla konserthallar runtom i USA.

Som soloartist, för det är som sådan han ger ut El Dorado, är King knappast väsensskild men tonar överlag ner det mest fläskiga uttrycket för ett sound som med Black Keys-bekante Dan Auerbachs hjälp tydligt drar åt klassisk sextiotalssoul (bland musikerna märks legendariska sessionproffs som trummisen Gene Chrisman och keyboardisten Bobby Wood).

Visst finns här moment av onödigt bredbent rock men det som gör skivan värd att spendera tid med är balladerna där denne expressive vokalist får fritt spelrum att briljera med hela sitt spektra. Marcus King är långt mer än en ruffig gaphals och minst lika effektfull i nedtonat skick – exemplifierat av låtar som Young Man’s Dream, Wildflowers & Wine, makalösa Beautiful Stranger och bitterljuvt countrytonade Sweet Mariona.

Eller så här: den som inte riktigt vill acceptera Sturgill Simpsons stilbyte från countrysoul till syntboogie lär ha åtskilligt att hämta på El Dorado.

View all reads